Playmogul.no

Lavere skopriser gir tøft marked og økt salg

Lavere skopriser gir tøft marked og økt salg

Lavere skopriser gir tøft marked og økt salg

 

 

Skoprisene i Norge har gått ned. Det fører selvsagt til økt salg, for når prisen er lav, kjøper folk mer. Samtidig er det en grense for hvor mange par sko en person trenger. Når folk har kjøpt det meste de trenger, går salget tregere igjen. Men de lave prisene lokker også folk til å kjøpe nye sko, og butikkene slåss om kundene.


Lave priser gir mindre overskudd


Når prisene er lave, sitter butikkene igjen med mindre overskudd. Derfor er det ekstra viktig for dem å få flest mulig kunder. Da må de ty til nye triks og mer reklame for å tiltrekke seg kundene. Kanskje de til og med må sette ned prisene enda mer, for å selge mer enn konkurrentene. Spørsmålet er om markedet kommer til å bli mettet, for både klær og ikke minst gode sko er så billig at mange kjøper mer enn de trenger. De lave prisene gjør konkurransen veldig hard, også for nettbutikkene. De vanlige butikkene må både konkurrere med hverandre, og de må konkurrere med nettbutikker, som ofte har mye større utvalg enn en vanlig butikk kan ha.


Vil dette vare?


De fleste spår at prisene på sko og klær kommer til å øke. Det skyldes blant annet at den norske krona er svakere. Importen av sko koster like mye som før, derfor kan priseneSmiling young couple buying winter shoes in a shoe store komme til å stige ut til de norske kundene. Men det kan ta litt tid før forbrukerne merker dette, for butikkene nøler med å sette opp prisene. De første som setter opp prisene, kan jo miste kunder til de som fortsatt tilbyr lave priser. Men over tid vil nok prisene øke. Det kan være en god grunn til å kjøpe litt ekstra sko mens prisene fortsatt er lave. Når prisene øker, vil antakelig salget gå ned, men samtidig er sko forbruksvarer. Sko blir slitt, og kundene trenger stadig noe nytt, men kanskje den nye trenden blir å konkurrere på kvalitet i stedet for pris. Markedet kommer nok uansett til å være tøft selv om prisene går opp. Det skyldes at det er såpass mange aktører som selger sko i butikk og online.